HaberlerMesleki Gelişim

Diyabetli Kediler İçin En Uygun Diyetler

Tercüme: Ali Taş, Vet.Hek.Dr.

Şeker hastalığı, kedilerde yaygın olarak görülen ve vücutta şekerin düzgün bir şekilde işlenebilme yeteneğini etkileyen bir hastalıktır. Obezite, kedilerde diyabet için büyük bir risk faktörüdür, ancak diyabetin, pankreatit ve bazı ilaçlar gibi başka nedenleri de olabilir. İnsülin ve diyet kullanarak yapılan agresif tedaviyle, bazı kedilerin aktif hastalık belirtilerinin görülmediği remisyon durumuna girmesi mümkündür ve artık insülin tedavisi gerektirmez. Bununla birlikte, birçok kedi yaşam boyu insülin tedavisine ihtiyaç duyar. İnsüline ek olarak, beslenme, diyabetli kedilerin tedavisinde anahtar rol oynar.

Diyabetli Kediler için Beslenme Değerleri

Kalori: Aşırı kilolu olmak, kedilerin kan şekerini kontrol etmeyi zorlaştırır. Bu nedenle, gıdaları ölçerek vermek ve kedinizin ağırlığını dikkatlice izlemek önemlidir. Aşırı kilolu kediler için, yiyecek miktarlarını ölçerek vermek ve sık sık kediyi tartmak, yavaş ve güvenli kilo kaybını teşvik etmek için önerilirebilir. Kilo kaybı, bir kedinin insülin ihtiyaçlarını azaltabilir, bu yüzden dikkatli bir şekilde izlenmesi gereklidir.

Diyabetli kediler için pazarlanan özel veteriner diyetleri vardır, ancak ne yazık ki bunların çoğu, özellikle de kuru diyetlerin kalorileri yüksek olup kilo vermeyi veya ideal kiloyu korumayı zorlaştırabilen diyetlerdir. Veteriner hekiminizle kediniz için en iyi diyet hakkında konuşmak önemlidir.

Karbonhidratlar: Düşük karbonhidrat içeren diyetler, diyabetli bazı kediler için faydalı olabilir, ancak diyabetik kediler için optimum miktarın ne olduğu ve karbonhidrat tipi hala bilinmemektedir. Bazı diyabetik kedilerde ayrıca, böbrek hastalığı gibi düşük karbonhidratlı diyetlerle ideal bir uyum sağlamayabilecek başka sağlık problemleri de olabilir. Düşük karbonhidratlı diyetler, özellikle kuru diyetler genellikle kalorilerde çok yüksektir. Bu nedenlerden ötürü, mevcut en düşük karbonhidrat diyetini seçmek, tüm diyabetik kediler için en iyi seçenek olmayabilir.

Uyumluluk: Tüm yiyecek ve işlemlerin mümkün olduğu kadar uyumlu olması önemlidir. Bu, kedinizin yemeğinin markasını, ürününü ve hatta lezzetini değiştirmeden sürdürmek anlamına gelir ve bu her gün aynı şekilde değişmeden devam etmelidir. Kuru ve yaş (konserve) yiyecekler (aynı marka / ürün olsa bile) farklı formüle edilir ve veteriner hekiminize danışmadan değiştirilmemesi gerekir.

Mama verme düzeni: Genellikle, diyabetik kedileri insülin uygulaması sırasında günde iki kez ölçülen miktarda yiyecekle beslenmesi önerilir. Çoğu kedi günde iki kez beslenmeye dönüştürülebilse de, bazı diyabetik kedilerde (özellikle zayıf olanlar) alabilecekleri insülin tipine bağlı olarak, gün boyunca mamayı azar azar yiyecek şekilde serbest yedirilme tercih edilebilir. Veteriner hekiminiz, kediniz için optimal bir tıbbi ve beslenme planı geliştirmenize yardımcı olabilir.

Lif, selüloz: Bazı kediler için lif kan şekeri kontrolünde yardımcı olabilir. Fiber, fazla kilolu kediler için daha az kaloriyle daha doymuş hissetmelerine yardımcı olarak bazı faydalar sağlayabilir.

Protein: Şeker hastalığı olan kediler, özellikle kan şekerleri henüz iyi kontrol edilmediğinden, kas kütlesini kaybetme eğilimindedir. Diyabetli kedilere daha yüksek proteinli diyetler vermek kas kütlesini korumaya yardımcı olabilir, ancak veteriner hekiminiz kediniz için doğru miktarı belirlemenize yardımcı olabilir.

Gıda veya Mamaların Yapıları: Hem kuru hem de yaş (konserve) diyetler ile diyabetik kediler beslenebilir. Besin maddeleri profili gıdanın formundan daha önemlidir. Konserve diyetler her zaman olmamakla birlikte genellikle, karbonhidratlar açısından zayıftır. Ayrıca bunlar, protein ve yağ bakımından daha zengin olma eğilimindedirler ki bu da bütün kediler için ideal olmayabilir. Beslenme, şeker hastalığı olan bir kedi için bakım beslenme kontrol programının ayrılmaz bir parçasıdır. Bununla birlikte, her kedi farklı bir bireydir ve bu nedenle kedinizin beslenme düzenini hassas bir şekilde ayarlamak için veteriner hekiminizle birlikte çalışmanız gerekir.

KAYNAK: http://vetnutrition.tufts.edu/2018/01/diabetic_cat_diet/