HaberlerMesleki Gelişim

Prof. Dr. Gülhan TÜRKAY HOŞTÜRK: Ülkemizdeki İlk Kadın Veteriner Hekim

Gülhan TÜRKAY HOŞTÜRK, Veteriner Hekim, Prof. Dr.

Ülkemizdeki ilk kadın veteriner hekim medya kaynaklarına bakıldığında Sabire Gören Aydemir olarak görülmektedir. Bunun nedeni 1984 yılında TBMM tarafından “Türkiye Cumhuriyetinin ilk kadın Veteriner Hekimi” plaketi Sabire Gören Aydemir’e verilmiştir. 5 Aralık 1984 günü Türk kadınına seçme ve seçime hakkının verildiği günün 50.yıl dönümüdür. O gün mesleğindeki ilk kadınlara ve istiklal madalyası taşıyan kadınlara plaket verilmiştir. Bu kadınlardan hayatta olanlar Ankara ya çağrılmışlar ne yazık ki bir kısmı parasızlık/ yol parası olmayışı  nedeniyle bir kısmı da yaşlılık/ sağlık nedeniyle törene katılamamışlardır.

1984’de 74 yaşında olan Sabire Hanım 1 Subat  1910 yılında Kastamonu İnebolu kazasında doğmuştur. İlkokulu İnebolu’da, orta öğrenimini Erenköy Kız Lisesi’nde 1933’te tamamlamıştır. Tıp fakültesine giderek doktor olmayı planlarken, o sene ilk olarak veteriner fakültesine kız öğrencilerin alınacağını öğrenince hayvanlara olan sevgisi nedeniyle veteriner hekimliği tercih etmiştir. Beş yıl fakültede okuduktan sonra 1937 yılında  Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi’nden mezun olmuştur. Mezuniyetinden sonra Ankara Refik Saydam Hıfzısıhha Enstitüsünde bakteriyoloji dalında asistan olarak 5 yıl daha çalışmış, Bakteriyoloji Mütehassısı (uzmanı) ünvanını elde etmiştir. Bakteriyolog Veteriner hekim olarak İstanbul Pendik Bakteriyoloji ve Araştırma Enstitüsü; Ankara Etlik Veteriner Kontrol ve Araştırma Enstitüsü’nde çalışmıştır. Gönüllü olarak Anadolu’ya tayinini istedikten sonra görev yaptığı Samsun Atakum’da bulunan Veteriner Kontrol ve Araştırma Enstitüsünden  Bakteriyoloji Mütehassısı Kuduz Laboratuvarı şefi olarak emekli olmuştur. İngilizce ve Almanca bilen Sabire Hanım; bir kız bir erkek çocuk annesiydi. Ankara’da 1991 yılında hayatını kaybetmiştir.

Sabire Hanımın mezun olduğu 1937 yılında kendisiyle beraber 10 kız öğrenci de mezun olmuştur. Bu nedenle ilk kadın veteriner hekim Sabire hanım olmamıştır.

İlk kadın veteriner Hekim Merver Ansel‘dir. Rusya’nın Erenburg kentinde 1902 yılında dünyaya gelmiştir. Rusya’da tıp eğitimi görürken öğretimini yarım bırakıp Türkiye ye gelir ve o yıl Ankara da açılan ve kız öğrenci de kabul edeceğini bildiren “Yüksek Ziraat Enstitüsü” Veteriner Fakültesi’ne 1933 yılında kaydını yaptırmıştır. Merver Hanım Rusya da gördüğü tıp öğrenimi sırasında aldığı dersler nedeniyle 2 yıl sonra 1935 yılında ilk kadın veteriner hekim olarak mezun olmuştur. Kendisinden daha sonra haber alınamamıştır. Devlet hizmetinde veteriner hekim olarak görev yaptığına dair her hangi bir kayıt yoktur. Diploması Ankara Ünv Veteriner Fakültesi Veteriner Hekimliği Tarihi ve Deontoloji Anabilim Dalı arşivindedir.